Inkomstintyg Hofors kommun
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du beställa inkomstuppgifter eller intyg om anställning och preliminär årsinkomst från Hofors kommun.
Handläggningstiden är upp till 10 arbetsdagar.
Inkomstuppgift.
Inkomstuppgift innehåller uppgifter om din årsinkomst som bl.a. grundlön, årsarbetstid och när lönen gäller ifrån.
OB/ jourersättning och övertidsarbete beräknas tolv månader bakåt. Försäkringskassan brukar begära dessa uppgifter för att beräkna sjukpenninggrundande inkomst (SGI).
Intyg om anställning och preliminär årsinkomst.
Intyg om anställning och preliminär årsinkomst används för att styrka anställning och preliminär årsinkomst. Intyget kan t.ex. din bank eller Försäkringskassan efterfråga för beräkning av bostadsbidrag.
Inkomstuppgift för fastställande av avgift inom förskola och fritidshem.
Inkomstuppgiften innehåller bl.a. uppgifter om bruttoinkomst/år före skatt samt OB/jourersättning och semesterersättning. Inkomstuppgiften kan endast beställas av anställd personal i kommunen.
OBS! Intyget kommer att finnas tillgänglig på "Mina Sidor" när vi hanterat ditt ärende.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- E-postadress
- Personnummer
- Lön på personnivå
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 6 månader
Läs mer om behandling av personuppgifter under "Om" i menyn ovan.
Mottagare av personuppgifter
Om Du väljer att skicka intyget om inkomstuppgift för fastställande av avgift inom förskola och fritidshem även till barnomsorgssamordnare, kommer personuppgifterna att skickas till Barn & Utbildningsnämnden i Hofors kommun.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du önskar använda dig av dina rättigheter enligt Dataskyddsförordningen eller har klagomål rörande personuppgiftshanteringen kan du skicka e-post till Gästriklands gemensamma dataskyddsombud, dataskyddsombud@gavle.se .
Du kan även ringa Hofors kommuns kundtjänst på 0290- 29 000 och fråga efter Dataskyddsombudet.
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan också lämnas till tillsynsmyndigheten, Datainspektionen. För mer information om hur du lämnar klagomål besök Datainspektionens hemsida.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommun.hofors@hofors.se
Personalfunktionen
lonesupport@hofors.se
0290-29000