Språkvän
Vem kan bli språkvän?
Du som är etablerad i samhället, kan språket och vill göra en insats för integrationen på din fritid.
Du kan vara en person, en familj, ett företag eller en förening.
Vem kan få en språkvän?
Du som relativt nyligen har invandrat till Sverige, kan anmäla dig för att träffa en språkvän. Det krävs endast att du kan lite svenska och vill engagera dig i en personlig kontakt.
Vad gör en språkvän?
Du engagerar dig ideellt på fritiden med att välkomna och berikar ditt eget liv med att lära känna någon från en annan kultur. Du fungerar som en länk till det svenska samhället.
Får jag någon ersättning?
Nej, språkvännen och den nyanlände deltar frivilligt utan ersättning.
Vad ska jag tänka på som språkvän?
Det handlar om att umgås och ha roligt, byta kunskap och förstå varandras kulturer och vardag. Det är ett fint tillfälle att hitta nya vänner och utvecklas som människa.
Hur går det till?
Först anmäler du ditt intresse på en anmälningslapp eller vi e-formulär.
Integrationsenheten, genom Maria, hon kommer sedan att ta kontakt med dig och ge information om den person som du så småningom föreslås träffa. Första mötet sker tillsammans med Maria, som matchat ihop er utifrån era respektive önskemål, intressen och erfarenheter.
Hur länge pågår kontakten?
Så länge båda parter vill.
Vad gör vi när vi träffas?
Umgås och pratar. Man kan fika tillsammans, promenera, hitta på något att göra som båda har intresse av. Det är ni som bestämmer tillsammans.
Jag har anmält mig- varför har jag inte matchats ihop med någon?
Det kan ta olika tid allt från veckor till månader. Vi vill att era önskemål ska stämma överens och just nu kanske det inte finns någon som passar just dina intressen.
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Laglig grund för behandlingen
- Avtal ska kunna fullgöras med den registrerade
Lagringstid
- För evigt
Läs mer om behandling av personuppgifter under "Om" i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du önskar använda dig av dina rättigheter enligt Dataskyddsförordningen eller har klagomål rörande personuppgiftshanteringen kan du skicka e-post till Gästriklands gemensamma dataskyddsombud, dataskyddsombud@gavle.se .
Du kan även ringa Hofors kommuns kundtjänst på 0290- 29 000 och fråga efter Dataskyddsombudet.
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan också lämnas till tillsynsmyndigheten, Datainspektionen. För mer information om hur du lämnar klagomål besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
hofors.kommun@hofors.se
Frågor om e-tjänsten
Maria Grönlund, handläggare integrationsenheten
maria.gronlund@hofors.se
070-0860248